Thailand - lørdag den 28. februar 2004

Ko Rok

Vi sov åbenbart godt og skidt på skift. I nat var det min tur til at sove dårligt.

Bølgerne så meget små og dovne ud, når de kravlede op på stranden, så dagens sejltur tegnede perfekt.

Ved 9-tiden tog vi alle - bortset fra de 2 gamle (altså min far og mor) - afsted med speedbåd direkte fra stranden foran hotellet. Båden lagde stille fra stranden, da alle var kommet ombord men nåede ikke mange meter ud, før der blev sat turbo på de 2 påhængsmotorer. I løbet af ca. 45 minutter nåede vi til Ko Rok, hvor vandet viste sig at være meget klar og i en flot kvalitet. Vi kunne sagtens se bunden på 15 meters dybde.

Vi fik 40 minutter i vandet med snorkel og der var nok at se på. Der var farvestrålende fisk i alle regnbuens farver - helt i stil med mine erindringer om snorkelture på Ko Tao for 5 - 6 år siden - men ikke kvalitetsmæssigt på højde med vores tur til Hurghada i Egypten alene fordi fiskene i Egypten var større. Størrelsesforskellen ville måske blive opvejet, hvis vi søgte lidt længere væk fra kysten...

Efter de omtalte 40 minutter kom alle op i båden igen og vi sejlede en kort tur rundt om de 2 øer, der udgør Ko Rok. Her fik vi atter 40 minutter men der var ikke helt så mange fisk, som på det første sted. Vi nærmede os frokost og båden sejlede os til en strand på den østligste af de 2 øer. Det viste sig, at frokosten skulle indtages ved stranden tæt på vores første snorkel-sted. Her manglede egentlig kun palmerne, der var erstattet af andre træer, for at man kunne kalde det et rigtigt bounty-land. En bred hvid strand med flot og fintkornet sand og turkisgrønt klart vand de første 10 - 15 meter var rammen. Man skulle altså ikke svømme længere, for at komme til koralrevene og dermed til fiskestimerne. Men det var frokosten, der trak...

Bag stranden var der træer, så man kunne sidde i skygge og indtage frokosten. Den blev serveret fra 3 gryder og en riskoger. Det var ikke varmt mad længere men det sagte ganske lækkert alligevel. Der var en grøntsagsret, en fiskeret og en kødret - og dertil som sagt ris - og kolde sodavand/vand.

Der blev tid til at kigge sig lidt omkring på øen og flere turister havde set nogle store øgler - nærmest varaner - inde i skoven. De så meget fredelige ud og de var sandsynligvis kun planteædende, men når man ser en øgle på ca. 1 meter, så skal man nok holde sig på behørig afstand.

Vi skulle i vandet og snorkle igen. På trods af, at vi var omkring middag og solen bagte fra sit højeste punkt, så var tiden for kostbar til, at vi bare kunne ligge os i skyggen. Fordelen ved at snorkle fra stranden var, at vi ikke lå og rodede oveni hinanden, som man ofte kommer til, når det foregår fra en båd. Dermed var der mere fred til at opleve fiskene og koralrevenes flotte farver og former på egen hånd.

Kl. 14 var der atter afgang og vi sejlede rundt og standsede denne gang mellem de 2 øer, for at foretage dagens sidste snorkeltur. Her var der også mange fisk men det slot dog stadig ikke dagens første snorkeltur. Et ægtepar mente, at de havde set et par små, sky hajer.

Så gik det hjemad mod Ko Lanta igen. Anni og Jens blev afsløret, idet de kom stormende ned fra hotellets restaurant, da vi nåede tilbage til Lanta Palace. Det gik så hurtigt for dem, at de helt glemte at betale regningen! De havde fundet den bedste liggestol omkring swimmingpoolen, hvor de havde tilbragt hele dagen. Bortset fra, at de hver især havde fået en gang thaimassage.

Efter en god times afslapning og nedkøling i hytterne, blev der linet op til dagens solnedgang. De er altså specielle her i det sydlige Thailand, så de skal opleves hver dag og jeg fyrede hurtigt 30 - 60 billeder af på "begivenheden". I dag gik jeg forgæves en tur rundt i området, for at udpege mig et sted, der kunne give et par palmer, til at flankere den flotte solnedgang. Jeg måtte konstatere at indenfor en rimelig afstand havde vi den bedste udsigt direkte ved vores bungalows.

Aftensmaden havde vi, der havde været på snorkeltur, nok mest mod på. Vi havde spist tidligt. Et kig på dagens fiskeudbud afslørede en fin tun. Lige nok til 2. Den skulle grilles og serveres med kogte ris og 2 blandinger af krydderier. Det var lige en ret for min far og mig! Det smagte super. Min mor fik til gengæld bekræftet, at thailænderne ikke altid er så gode til det med oksekød. Det var sejt som tyggegummi, men det smagte fint, lød hendes dom. Torben havde haft knas med maven og var ikke helt på toppen, så vi måtte opleve det uhørte, at han levnede noget af sin ret, der blev serveret i en ananas.

Efter en enkelt godnatøl var det nat. Kl. var kun 21 og vi væltede i seng, godt skoldede efter dagens snorkeltur.